95 dagen

17 januari 2013 - Bangkok, Thailand

Mijn aller, aller laatste verslag vanuit Thailand. Nog 6 uur tot ik op het vliegveld ben, 9 tot ik op het vliegtuig stap en hopelijk 25 tot ik weer op Schiphol sta. Koud! Zoals het er nu uitziet sneeuwt het als ik aankom, dus ik heb maar wat warme kleren ingeslagen in Bangkok.

Voordat ik mijn oude vriend Bangkok weer gedag kon zeggen zat ik natuurlijk nog in het zuiden van Thailand. Daar met enige vertraging - in de vorm van flinke hoofdpijn - mijn Advanced Open Water course afgesloten op Ko Tao en doorgegaan naar Ko Phi Phi. Dit eiland aan de Andaman kust werd me aangeraden als "heel erg mooi, heel goed duiken". Helaas weet de rest van de wereld dat ook en is het er ongelooflijk vol mensen; het eiland is inderdaad beeldschoon, jammer alleen van alle toeristen die ervoor staan.

Je kunt wel raden dat ik vrij snel weer van Phi Phi af was. Na een dagje duiken (schildpad!) en een middagje strand (water warmer dan mijn lichaamstemperatuur) besloten dat het eiland echt niet mijn ding was en naar Ko Lanta afgereisd. Ko Lanta is een van de grotere en iets minder toeristischer eilanden aan de Andaman kust. Wederom weer gedoken. Verder een beetje rondgereden op een scooter en eigenlijk gewoon gewacht tot ik naar Bangkok ging. En oja, flinke verkoudheid opgelopen die begon met een onwijs zere keel. Tijdens de reis naar Bangkok, eerst met de minibus naar Trang en dan met de nachttrein naar Bangkok, ontwikkelde deze zich tot een fijne hoofdpijn en loopneus. Maar, aan de andere kant was de nachttrein wel een hele bijzondere, en goede, ervaring. Beste (nacht)vervoer tot nu toe.

In Bangkok in mijn enige dorm (slaapzaal) van de hele reis ingecheckt en koers gezet naar MKB - souvernir tijd. Ook dag twee MKB,  Siam Paragon en de andere shoppingmalls bezocht met een Amerikaanse uit mijn dorm die net was aangekomen en nog een beetje jetlaggerig was - niet het moment voor sightseeing in de brandende middagzon. Ook (weer) naar de film geweest, Gangster Sguad dit keer. Niet ontzettend onder de indruk, maar Ryan Gosling blijft leuk om naar de kijken.

Ten slotte vandaag mijn souvenir rondje afgemaakt en de eerdergenoemde warme kleren gekocht. Nu is het wachten, wachten en eten, want ik val om van de honger.

Tot in Nederland

(foto's komen later, de kabel zit ergens onderin mijn tas)