Apenstad

20 oktober 2012 - Lopburi, Thailand

Ik ben nu in Lopburi, volgens de locals "only monkeys". Nog geen monkey gezien.

Gistermorgen vanuit Bangkok met trein naar Ayuttaya gegaan. Eerst met de backpack op zoek gegaan naar een hostel. Het kaartje was zeer misleidend, pokke eind gelopen. We gingen eerst voor een door lonely planet aanbevolen guest house, maar dat konden we niet vinden. Toen maar bij een Japans guesthouse uitgekomen. Mooie kamer, grote tv :) Wel duur ontbijt. Verder veel manga (in het Japans helaas) en leuke uitstraling. 'S avonds eerst nachtmarkt bezocht voor eten. Niet veel te vinden helaas. Opeens ging het keihard regenen. Geschuild in een eettentje om de hoek en meteen soep besteld van het meest korte menu ooit: noedel met soep, heet/heter, noedel zonder soep, heet/heter. Helaas was de " little spicy" al heeeeeel erg heet. Daarna de " verlichte tempels" bekeken waarvan er maar 1 verlicht was. Doordat de afstanden dus toch allemaal groter bleken dan gedacht liepen we op een gegeven moment op een hele donkere weg met af en toe een auto. Toen zijn we maar omgekeerd.

Volgende dag de tempels met de fiets bekeken. Met gevaar voor eigen leven een Thaise 4-baanse rotonde getrotseerd. Fietsen in Ayuttaya: warm, gevaarlijk maar wel gaaf.

Daarna het heel erg gehad met Ayuttaya, saaie stad waar niet veel te beleven viel. Vooral groot en stoffig. Snel snel gegeten in de buurt van het hostel en toen de trein gepakt naar Lopburi.

Eerst gestaan, maar halverwege konden we gelukkig ziten. Het is merkbaar dat we steeds meer in muggengebied komen. Vanavond misschien maar een klamboe ophangen.

We zitten nu in een leuke 'bungalow", in het dichtstbijzijnde guesthouse. Ga nogmaals proberen foto's te uploaden.

---

Monkey City

I’m in Lopburi now, according to the locals – in Ayutthaya – “only monkeys”. Haven’t seen a monkey yet.

Left Bangkok yesterday morning to go to Ayutthaya by train. First searching for a guesthouse with the backpack on my back. The LP map was very misleading, walked a fair bit. We were looking for a place recommended by LP, but it had mysteriously vanished (it turned out to be in the middle of a street instead of on the corner). That’s why we settled for a Japanese guesthouse. Pretty room – regret not taking a picture -, big tv. Expensive breakfast though. Further a lot of manga (in Japanese unfortunately) and a nice ambiance. That everning visited the nightmarket first for food. Not a lot to find there. Suddenly it began to pour. We took cover in a little noodle-shop around the corner with the shortest menu ever: noodle with soup, spicy/very spicy, noodle without soup, spicy/very spicy. Hungry, we immediately ordered some soup. Unfortunately for us was the “little spicy” already very hot. Afterwards we set out to see the illuminated temples, of which there was only one lit. Because the distances turned out to be all a fair bit bigger than we thought, we found ourselves at one moment on a very dark road with few cars. That was the moment we turned around.

The next day we visited the temples by bicycle. Risked our lives taking a Thai 4-lane roundabout. Cycling in Ayutthaya: mostly hot, quite dangerous but altogether still amazing.

But by then we had really had it with Ayutthaya, a boring city where there’s not much to do. Mostly big and dusty. Had a hurried dinner close to the hostel and took the train to Lopburi.

No seats at first, but then the train cleared a bit. We can notice we’re more and more in a mosquito-area. Maybe I should hang my mosquito-net tonight.

Now we’re in a “bungalow” in the nearest guesthouse. Will try to upload some photos again