Cultureshock

14 november 2012 - Luang Prabang, Laos

Mijn eerste twee volle dagen in Laos werden gekenmerkt door de slow-boat naar Luang Prabang. Het begint met vroeg je bed uit komen om een goed plaatsje op de boot te bemachtigen. Vroeger bestond het grootste gedeelte van de stoelen uit houten banken, maar tegenwoordig zijn het allemaal oude minivan bankjes. "Goed" betekent dus: ver van de motor af. Bovenop de pier werden we meteen lastig gevallen door een man die beweerde dat er 'geen eten en drinken op de boot was'. Later op de boot wilde dezelfde man ons en de andere passagiers wijsmaken dat en in Pak Beng (waar de boot stopt voor de nacht) geen accommodatie meer te krijgen zou zijn. Op deze manier had hij nog een paar leugens en de twee uur dat we op de boot gewacht hebben werd hij irritanter en irritanter.

Geen erg lekker begin dus, vooral toen ze op een boot met 100 plaatsen zo'n 150 mensen geladen hadden (met hulp van eerder genoemde man, denk ik zo). Ook gingen we pas om 12:30 weg i.p.v. 11:00. De kapitein was ook zichtbaar niet blij met de gang van zaken, of de jonge backpackers die met Beerlao in de hand de boot op stommelden. Toen we eenmaal gingen was de reis over de Mekong vooral lang. Hier en daar stopte de boot om locals op of af te laden, en verder was het voornamelijk groene bergen, gele strandjes, nog meer groen, een koe, bergen, rotsen, rotsen rotsen etc.

Uitladen in Pak Beng was een chaos. Tassen kwamen van onder bankjes, achter in het ruim en onder de vloer (waar de mijne lag). Op het drijvende ponton naast de boot stonden de opdringerige hostel verkopers en tuktukdrivers al klaar. Het hostel in Pak Beng was ok qua kamer en prijs, maar de rest van het dorpje was verschikkelijk duur.

De volgende dag herhaalde het hele proces zich weer, hoewel we nu redelijk op tijd vertrokken. Deze reis was langer, en toen we ein-de-lijk in Luang Prabang kwamen was ik het ook wel goed zat. Helaas weinig tijd of kans om een goed hostel daar te vinden, want na zo'n tien minuten ging het extreem hard regenen (doorweekt) en moest ik settlen voor het eerste hostel wat ik gezien had. Dit hostel bevatte wel een paar prettig gestoorde Israeli met een gitaar, dus die avond ondanks de regen toch nog vermaak.

Vandaag een rust en catch-up dag, alle foto's geupload naar FB etc. Ik heb nog een beetje last van culture shock, want Laos is heel anders dan Thailand en ik kan niet stoppen met in bath te rekenen terwijl omrekenen van kip naar euro makkelijker is dan kip naar bath.

Mijn (eerste) indruk van Laos is vooral dat het er heel erg duur is. 6 -10 euro voor de goedkoopste hotelkamer (tegenover 4-5 in Thailand), maaltijden voor het dubbele van de Thaise prijs, tuk tuks zijn niet meer te betalen. Ook is al het andere hier gewoon "slechter", inclusief de internetcafe's dus verwacht niet al teveel goede updates meer. Verder heb ik nog weinig gezien van wat men de "laid-back lao" noemt (Lao PDR - Please don't rush). Hopelijk is dit hetzelfde probleem als dat ik met Chiang Mai had. We zullen zien.

1. Oom Dirk:
    15 november 2012
    Hoi het is je gelukt een aanvulling op je verslag, ik heb net je foto's bekeken zien der mooi uit en die witte tempel is best indrukwekkend, doet denk ik wel zeer aan je ogen.
    Jammer dat het in eerste instantie wat tegenvalt, maar ik wacht je volgende update af, groetjes