Backpacker city

26 oktober 2012 - Chiang Mai, Thailand

Chiang Mai, dus. Zo voel je je de enige westerse persoon in een omtrek van 100 km en zo struikel je over de schaarsgeklede witte dames. Jup, Chiang Mai is echt het Bangkok van het noorden.

Helaas voelen we ons toch wel een beetje teleurgesteld. De mensen die we over Chiang Mai gesproken hebben deden het voorkomen als een zeer rustig, laidback, sfeervol backpackersdorp. Soort Soi Ram Buttri in het kwadraat zonder het hectische verkeer en alle beton van Bangkok. Niets is minder waar... Chiang Mai komt (op mij althans) over als de plek waar ze zelfs nog beter dan in Bangkok hebben begrepen hoe je toeristen kunt paaien. In plaats van de authentieke, shoddy Thaise restaurantjes zoals in de laatste paar steden (eigenlijk niet meer dan een paar klaptafeltjes, wat zeil en met enige mazzel een dak van doek/golfplaat/beton), zit Chiang Mai vol met zeer Westers ogende gelikte restaurants. Er wordt hier meer pizza dan noodles aangeboden. Winkels hebben last van hetzelfde, hoewel minder. De markt die ik hier heb gevonden (buiten het centrum) was wel weer heel Thais, ook in de zin dat rauwe vis en vlees lekker in de zon ligt ;)

Maar goed, je kunt hier geen twee passen zetten zonder of  een tourbureau, of  een oplichter*, of een irritante taxichauffeur tegen te komen.

Gelukkig is het niet allemaal ellende hier ;). Het niveau van Engels is een stuk hoger, dus een paar prettige gesprekken kunnen voeren met het meisje van de boekenwinkel en een cafehoudster (die me opdroeg piano te spelen). Ook (heel slecht eigenlijk) een Westerse avond gehouden met pizza, ijs, bier en een aardige Engelsman, tot de bar op niet zo subtiele wijze het licht uit deed (alles sluit hier betrekkelijk vroeg, rond 12 uur). Besloten om toch maar niet naar het nabije national park te gaan. Dat doen we morgen.

Voordat we in Chiang Mai kwamen hebben we eerst nog geprobeerd de signature dish (volgens de LP) bij een restaurant te bestellen (wat niet lukte), een poging tot sightseeing in Phitsanulok gedaan (wat niet werkte), en 1,5 uur op een trein gewacht - mango en yoghurt etend, met ijskoffie en sinasappelsap die een local me kwam brengen na een gesprek over mangoprijzen.

De trein naar Chiang Mai was dus te laat - en werd alleen maar later- maar we kregen wel twee maaltijden, zoetigheid en een hoop drinken, de KLM is er niks bij. Beetje jammer van de insecten en de vrieskistige airco, verder ging alles goed. De taxi van het station naar de Old City nemen is echter een hele bedoening, vooral om elf uur 's avonds. Door een tourist information man verteld dat we voor 20 baht p.p. een taxi moesten nemen en vagelijk naar buiten ge-gebaard sloegen wij de tuktuks voor de deur (200 baht!) af. "What do you want then?" "20 baht for 1" En prompt word je in het Thais uitgescholden door een waanzinnige taxichaufeusse. Toch wel een beetje benauwd (en de weg kwijt) een restaurantje buiten het station in gelopen, die meteen een tuktuk voor ons aanhield (60 for 2).

Hostel hier is zo-zo, slecht bed vooral. Gelukkig zijn we het er over eens dat we hier zo snel mogelijk vertrekken om het noorden te verkennen.

Tot zover mijn belevenissen in Chiang Mai.

*Vriendelijke man buiten een tempel. " Where you from?" " Holland" "Oe kaat et met ghou?" "Goed, dankje, met jou?" "Koet. I've been to Holland many times. Amsterdam. Are you from Amsterdam?" " No from Alkmaar. Maybe you know, Cheesemarket?" "Yes yes! Big cheese! Do you make cheese?" " Uhm no..." " Ok, what are you going to do? Trekking?" "Yeah maybe" "Ok, you shouldn't book from these tourist tour bureaus! Is very expensive, you pay lots of commission! You should go to government TAT bureau! 50% less!" "Alright, where's that?"  "You have a map? Look, you go down here, at the traffic light you go right, there it is. With the thai flag." "Okay thank you very much." " You should go now, because it closes at 1 pm and there's a buddhist holiday so it's closed from then on." "Ok, when does it open again?" "Monday" "Mmm, okay." " You should hurry, save you money, save your life!"

Andere vriendelijke man buiten andere tempel:

"Hi, where you go?" *Lopen door, lichtelijk geirriteerd* "Oh, I'm sorry, I'm not a tuktukdriver!" " Oh, sorry, we've been assaulted by them." "No, I'm here on holiday with my family." *gesprek over vakantie, Phuket, Bangkok, shopping in Chiang Mai* "So you going to trek?" "Maybe." "You should go to government bureau, TAT, it's for teachers, military, students. Much cheaper." "Is that the TAT at the river (*echte TAT bureau zit bij de rivier)? I thought they did only information." "No, it's here in the center. You got a map? Oh look, it's right there" *wijst naar de tekening van andere "vriendelijke man"* " Okay, thank you. Do you maybe know anything about a buddhist holiday this weekend?" "No no." "So they're open this weekend?" " Yeah, only close sunday and holiday, like King's birthday."

Zoals je nu misschien al ziet waren dit geen 'aardige mannen'. Meteen na man 1 waren we al langs dit zogenaamde 'TAT office' gelopen, om meteen heel hard door te lopen vanwege de net iets te gelikte mannen die rond de deur hingen en al half onze kant op kwamen. Na man 2 wisten we het wel zeker: dit is een zeer irritante scam, omdat je in eerste instantie een lang gesprek voert in relatief goed Engels, maar dan vervolgens ergens heen wordt gestuurd waar je dus echt niet wil zijn.Dat er tourbureaus bestonden die zich voordeden als TAT (tourist authority thailand) wisten we, maar dat er dus mensen waren die je daar onder druk naar toe probeerden te praten wisten we niet.

Dit is dus typisch 1 van de dingen die Chiang Mai zo vervelend maakt.

1. Els:
    26 oktober 2012
    Typisch een touristenstad dus. Maar 30 jaar geleden was dit ook gebruikelijk in Spanje en Griekenland. Daar wilden ze je op straat zelfs een time-share appartement aansmeren. En owee als je na het leuke gesprek zei dat je geen interesse had...dan waren de aardige mensen niet zo aardig meer. Gelukkig zijn er ook nog vriendelijke mensen die je sinaasappelsap aanbieden :-)
  2. Oom Dirk:
    26 oktober 2012
    Hoi meiden, gisteren (donderdag) zat ik de foto's te bekijken en dacht, leuk zo'n olifantenbosje in de tuin maar dat zal wel lastig opsturen zijn? Ik zag op de kaart dat het volgende doel Chiang Mai werd dan zijn jullie al 10646 km ver. Maar lees nu dat snelle geld wolfen dus best lastig zijn voor toeristen, gelukkig zijn er ook aardiger mensen zag ik en hopelijk hebben ze wel genoten van jou piano spel.
    groetjes tot later
  3. Carla:
    28 oktober 2012
    Hebben jullie achteraf niet vreselijk gelachen? Overal hetzelfde.
    Maar......een goeie leerschool is het wel!