4 weken weg

13 november 2012 - Luang Prabang, Laos

En nauwelijks tijd om de laatste week iets bij te houden. Ik zal nu een poging doen, waarschijnlijk verdeeld over verschillende blogs.

Dus voordat ik vertel waar ik nu ben, wat erg veranderd kan zijn tegen de tijd dat ik dit upload, zal ik eerst wat vertellen over de laatste dagen in Pai. Zondag hebben we een tour gedaan die helaas hoofdzakelijk uit een lange autorit bestond. Verder heb ik een redelijk schokkend "long-neck karen" dorp gezien, in de zin dat 't niet zozeer een dorp was als wel een soort toeristische markt/gevangenis. Daarnaast zagen we een tempel en een grot waar we nog voor bleken te moeten betalen ook.

Maandag was mijn laatste dag in Pai, vooral nadat Chantal me zondag plotseling meedeelde toch niet meer samen te willen reizen. Ook was ik Pai inmiddels wel beu. Maandag dus deed ik een yoga klas ergens in de bergen rond Pai, met een prachtig uitzicht vanaf de veranda. Gaaf en erg zwaar ook. 's Avonds afscheid genomen van Pai met een gin en tonic.

De bus naar Chiang Mai was nog erger dan de bus naar Pai. 3 van de 4 uur heb ik de grootste moeite gedaan mijn toch al niet zo omvangrijke ontbijt weer uit te spugen. Gelukkig was ik niet de enige die moeite had met de rijstijl van de chauffeur. Eenmaal weer op vaste grond in Chiang Mai door stom toeval een guesthouse geboekt recht tegenover de kookschool waar ik graag een cursus wilde doen. Ik was gewoon uitgegaan van een leuk straatje dat ik de eerste keer in Chiang Mai gezien had, en toen ik de trap afkwam en bij de receptie informeerde naar Baanthai Cookery School wees de eigenaresse op het gebouw aan de overkant. Ik boekte meteen voor de volgende dag en ging daarna op weg om een mobiel te kopen, één van mijn missies nu ik toch, min of meer gedwongen*, in Chiang Mai moest stoppen.

Vertrouwende dat ik inmiddels wel wist hoe de stad in elkaar zat verloor ik natuurlijk prompt de weg. Toen ik de rivier bereikte wist ik dat ik fout zat, hoewel ik wel een leuk nieuw stukje Chiang Mai had gezien. Met behulp van een kaart van twee andere toeristen vond ik dan toch het winkelplaza, waar ik al langs bleek te zijn gelopen. In het plaza bleken ze niet zoveel keus in smartphones te hebben als ik had gehoopt en verwacht. Maar gelukkig heb ik toch een leuk geel phone'tje voor ruwweg 80 euro op de kop weten te tikken. De rest van de middag heb ik voornamelijk besteed aan het inrichten en vertrouwd raken met deze Samsung (bijgenaamd Sammy) en natuurlijk de daaropvolgende verplichte skypesessie met moeders via de nieuwe telefoon.

Vroeg naar bed en niet erg vroeg op voor de kookcursus om half tien. Ik was de eerste, aangezien het maar 3 stappen lopen was, en heb nog zeker een half uur gewacht omdat ze het errug druk hadden (30 mensen verdeeld over 4 groepen). Tijdens de cursus meteen een Nederlandse - hoe kan 't ook anders, the Dutch are everywhere - ontmoet en de van de cursus en een deel van de avond met haar opgetrokken.

Met ons kookcursusgroepje gingen we eerst naar de markt, waar we uitleg kregen over groenten en kruiden in de Thaise keuken. Ook legde de instructrice uit hoe je verschillende soorten rijst en noedels klaarmaakt. Eenmaal terug bij de school 5 gerechten klaargemaakt:
Pad thai - noedels met kip, groenten en ei, standaard straateten.
Loempia's
Kip in cocosmelk soep - wat de naam zegt, eigenlijk.
Chiang Mai noedels - pittige curry/soep met eiernoedels en gefrituurde eiernoedels bovenop.
Mange met kleefrijst - traditioneel dessert waarbij de rijst gezoet met cocosmelk en een hoop palmsuiker.
Het leuke was niet alleen het koken, maar ook de gezellige mensen en de zeer enthousiaste koks. Zeker iets wat ik niet had willen missen.

Na de cursus tevergeefs op zoek geweest naar een nieuw shirt en een korte broek. Wat ik kon passen zat niet goed en wat er leuk uitzag kon ik niet passen. Dan maar nr. 4 op mijn lijstje van dingen die ik in CM moest doen: Skyfall (de nieuwe James Bond film voor hen aan wie dit was ontgaan) zien in de bioscoop. Toch nog op tijd voor de 6 uurs voorstelling ben ik me een tuktuk naar de bios geracet. Deze is gehuisvest in een prachtig modern winkelcentrum ("oeh, de body shop") maar helaas geen tijd om rond te neuzen, snel snel een kaartje kopen. Aan de kassa mocht ik zelf een plaatsje kiezen, helaas voor mij waren de beste plaatsen al vergeven en zat ik vrij ver vooraan. Maar dat mocht de pret niet drukken! Geweldig luxe bioscoop, giga scherm, zeer goede film - veel beter dan ik verwacht had van een JB film - die me nog een paar dagen achtervolgde. En dat voor zo'n €2,50.

Na de film weer met de Nederlandse en haar vriend afgesproken en nog een drankje gedaan. Tot zover Chiang Mai.

* Omdat ik zolang in Pai was blijven hangen had ik niet zoveel opties meer om in Laos te komen. Ik kon of direct naar Chiang Rai, een trip van ruim 8 uur die om 5:30 in de ochtend zou beginnen. Of ik kon proberen via Chiang Mai naar Tha Ton te gaan, daar te overnachten en dan door te gaan naar Chiang Rai om toch nog iets van noord Thailand mee te pikken. Of ik kon doen wat ik nu gedaan heb, eerst naar Chiang Mai en later door naar Chiang Rai, zodat ik die kookcursus en James Bond ook nog mee kon pikken. Het moge duidelijk zijn waarom ik daar voor gekozen heb ;).

1. Els:
    13 november 2012
    Als je weer thuis bent kunnen we dus een echt Thais maal verwachten? XX mam
  2. Oom Dirk:
    13 november 2012
    En toen was er weer een spannend verslag, je maakt een hoop mee (je komt haast tijd te kort) ik snap dat je soms een scooter huurt, zo als ik lees is het busvervoer is een ware beproefing, groetjes